‘Geef de winkelkern een eigen karakter’

door Luc Verhoeven

Vastgoedprofessional Peter Krol is als eigenaar van ReBuild.nu actief in de herstructurering van panden; het ombouwen van leegstaande winkelpanden tot andere ruimtes, die meer aansluiten bij de wensen en de ondernemers van deze tijd.  Krol onderkent dat de detailhandel het moeilijk heeft, maar ziet weldegelijk toekomst voor de sector.  

“De markt is nu eenmaal veranderd, dus is het vooral zaak dat de ondernemers en vastgoedeigenaren daarop inspelen. Een integrale aanpak is gewenst.” Detaillisten die in de problemen zitten zijn vaak de eenlingen in de markt. Grotere bedrijven overleven wel. Het simpelweg verlagen van de huren is volgens Krol te makkelijk. 

De oplossing voor winkelleegstand  ligt volgens hem vooral bij de vastgoedsector zelf. “Een belangrijk punt bij het bestrijden en zelfs voorkomen van leegstand is profileren. Geef de winkelkern een eigen identiteit, een eigen karakter. Zelfs op straatniveau kun je dit toepassen. Denk bijvoorbeeld aan het eigenzinnige Bataviastad bij Lelystad of de Negen Straatjes in Amsterdam. Zij zijn als buurt echt een ‘merk’ geworden en plukken er de vruchten van. De toegevoegde waarde van detailhandel tegenover de online markt is niet stervende. De richting van die waarde is wel veranderd. Leegstand trekt leegstand aan. Sector en plaatselijk bestuur moeten investeren om die eerste tekenen van teloorgang voor te zijn.”  Een van Krols initiatieven is een fris en gedurfd concept. De zogenaamde ‘Flexstorez’ kunnen volgens hem  een nieuwe impuls geven aan de leeglopende winkelkernen.   

“Het startkapitaal dat ondernemers neer moeten leggen om een winkel te openen loopt vaak in de tienduizenden euro’s. Het kale pand moet immers volledig worden aangekleed naar de identiteit van de winkel. En dan heb je nog geen maand huur betaald. Flexstorez is een initiatief waarbij winkelpanden door vastgoedeigenaren aangekleed en al worden opgeleverd.”

Het ‘flex’ in Flexstorez zit hem vooral in de roulatie van ‘eigenaren’. Een detaillist kan ervoor kiezen om bijvoorbeeld een maand of een jaar te blijven zitten, om vervolgens plaats te maken voor een nieuwe. Dat wisselend aanbod aan winkels moet nieuwsgierigheid bij de klanten uitlokken en zo de aantrekkelijkheid van het gebied verhogen. 

“Vooral online winkels of startende ondernemingen kunnen hiervan profiteren”, denkt Krol. “Als starter wil je misschien niet meteen jarenlange vaste lasten in de vorm van een winkelpand. Toch wil je een stukje naamsbekendheid opbouwen. Als de naam gevestigd is, maakt het  pand weer plaats voor een nieuw

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s