10 vragen over Reversed Showrooming of Webrooming.

Door Michael May van getseoshop.nl ben ik gevraagd om mijn visie op dit onderwerp te geven. Onderstaand treffen jullie mijn antwoorden.

 1. Wat wordt bedoeld met ‘Reversed Showrooming’ ?
Reversed showrooming (ook wel webrooming) is wanneer een consument online gaat om producten te zoeken en vergelijken maar naar een fysieke winkel gaat om de aankoop te doen.

2. Waarom is het belangrijk voor webwinkeliers om op de hoogte te blijven van
deze groeiende offline vraag?
Als je als webwinkelier geen unieke producten verkoopt zal je in de gaten moeten houden wat de concurrentie doet, zowel online als de fysieke winkels.

3. Waarom denk je dat cross-retail nu zo hard stijgt, terwijl het juist op een
dalende koers was?
Ik heb niet het vermoeden dat cross-retail zo hard stijgt. De grote winkelketens krijgen hun online strategie beter op orde. Kleinere mkb-winkels stappen vanwege hun moverende redenen niet over op cross-retail.

4. Welke tools of sites bestaan er nu al die jij aan raad voor retailers of
webwinkeliers om te gebruiken?
Gebruik bestaande vergelijkingssites (Kieskeurig, beslist.nl) en gezamenlijke verkoopkanalen (Fonq ea.) om je producten aan de man te brengen.

5. Wat kunnen webwinkeliers doen zodat ze de klant niet aan de offline
concurrent verliezen?
Goede klantenservice. Zorg dat je als webwinkel betrouwbaar overkomt persoonlijk contact met de klant zodat het voor de klant duidelijk is met wie ze zaken doen en dat er op een gemakkelijke wijze contact met de webwinkelier opgenomen kan worden. Zorg dat er online goede aanbevelingen over je te vinden zijn en communiceer via diverse kanalen (twitter, facebook, mail) persoonlijk.

6. En andersom, wat kunnen fysieke retailers doen om de offline winkel
aantrekkelijker te maken voor de klant?
De fysieke retailer zal zich moeten inzetten op de beleving van de winkel. Het moet weer een feestje worden dat de klant weer naar de winkel komt. Persoonlijke begeleiding en samenwerking met andere retailers in de straat (bijv. door shop-in-shops en Joined Promotions) biedt je de klant iets extra’s wat je onderscheid van de online winkels en de concurrentie van andere steden.

7. Wat zijn opkomende trends en nieuwe initiatieven die ervoor zorgen dat
mensen hun aankoop offline komen doen?
In toenemende mate zullen tijdelijke winkels (pop-up stores) het straatbeeld inkleuren. Dit zijn pure offline players of webshops die zich tijdelijk willen vestigen in een winkelstraat ter promotie van hun merk of vanwege klantenbinding.

8. Wat zijn mooie voorbeelden van bedrijven die al hebben ingespeeld op
reversed showrooming?
BCC is wat mij betreft de kampioen in reversed showrooming. Zij zorgen ervoor dat zij online de laagste prijs bieden bij kieskeurig.nl maar daarnaast kan je ook in de winkel een product tegen een lagere prijs aankopen indien deze ergens anders (online of offline) goedkoper wordt aangeboden.

9. Wat zijn de kritische elementen waar het om draait wanneer mensen kiezen
voor off- en online?
Zorg ervoor dat de sfeer en beleving off- en online congruent zijn aan elkaar.

10. Kan je de volgende stap op dit gebied voorspellen?
Via Near Field Communication (NFC) en Cashless betalen zal het gedrag van de consument drastisch wijzigen. Over enkele jaren worden 90% van de aankopen online aangekocht. De klant bepaald uiteindelijk waar dit gebeurt: thuis, onderweg of in een fysieke winkel. De klant bepaalt uiteindelijk of hij de producten laat bezorgen of gaat ophalen in de winkel. De winkelier moet ervoor zorgen dat zij de klant on- en offline op een makkelijke wijze kan bedienen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s