Ondernemers houden van DOEN!

Op 30 juni hebben wij met een aantal ondernemende koplopers een brainstormsessie gehad over het winkelen in het stadshart van Lelystad. Hier tref je een korte bloemlezing aan opgesteld door de moderator van de avond: Josien Pennings van R U I M training.

Ondernemers houden van DOEN!
Door Josien Pennings – Dat bleek wel op de avond georganiseerd door de #onzehuiskamer van Lelystad. De bedoeling ervan was: Breng winkeliers/ondernemers, vastgoedeigenaren en de gemeente samen om de handen in een te slaan rondom het thema Winkelen in het Stadshart.

De eigenaren hadden andere bezigheden en ontbraken in het geheel. Jammer want daarmee schoot de avond in die zin zijn doel voorbij. Maar eenmaal bij elkaar is er natuurlijk nog genoeg om over te praten. En dat gebeurde, volop!

Een bescheiden groepje, stuk voor stuk zeer betrokken ondernemende winkeliers, gaven gehoor aan de oproep van Peter Krol, de initiatiefnemer van de Eettafel Winkelen.
Mij was gevraagd om alle partijen met elkaar in contact te brengen, de verschillende disciplines met elkaar kennis te laten maken en kennis, ideeën en ervaringen uit te wisselen.

Het ging er op zijn ‘ondernemers’ aan toe. Bruisend! Eerst vol frustratie over de teleurstellende opkomst. Later bruisend in ideeën rondes over hoe je het publiek meer de stad in krijgt en mooier nog, hoe ze meer consumeren.

Al pratend en brainstormend kwamen er een paar thema’s boven drijven.
• We moeten met álle betrokken partijen werken aan samenwerken, gezamenlijk als ondernemers eenheid vormen. Laat hierin de ondernemersvereniging de spil zijn en idealiter een ambtenaar met veel beslissingsbevoegdheid bij aansluiten.
Zij kunnen er voor zorgen dat er veel meer onderlingen samenhang ontstaat, en laat dat aanleiding zijn om de gemeenschapszin te versterken.
De ondernemers moeten de handen in een slaan, samen sterk zijn. Op dit moment worden koopavond en zondagopenstelling bijvoorbeeld veel te vrijblijvend ingevuld.
• Er moet hard getrokken worden aan de communicatie. Op alle vlakken! Op heel veel plekken kan het beter.
Ondernemers Er zijn veel verbrokkelde informatie kanalen die elk op hun eigen manier communiceren. Hierdoor missen winkeliers regelmatig informatie die voor hen belangrijk is.
Consumenten worden vaak niet bereikt met informatie over acties, evenementen enzz.
Afstemming tussen alle betrokken partijen ontbreekt voor een groot deel. Er worden veel goedbedoelde initiatieven ontplooit maar de onderlinge samenhang ontbreekt. Het zou helpen als er een communicatie plan of marketing strategie is die door alle partijen herkent en nageleeft zou worden. Dat geeft het stadscentrum richting en gezicht.
• Concreet kwam de vraag: Waar kunnen we morgen mee beginnen? Er is afgesproken dat er posters worden verspreid onder ‘as. ZONDAG zijn wij open’
Een eenvoudig middel om zichtbaar te maken aan winkelend publiek én aan winkeliers onder elkaar wie er allemaal open zijn op de eerst volgende koopzondag

Ondernemers houden van DOEN, niet lullen maar poetsen! Het liefst meteen nú, vandaag. Heerlijk, aanpakken en gáán! Deze aanpak lijkt ruimschoots te worden nageleefd. Iedereen handelt naar eer en geweten en doet wat hem of haar goed dunkt.

Klik hier voor het item wat Omroep Flevoland heeft gemaakt.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s