Retail en stadscentra

De detailhandel ondersteunt lokale economieën als aanbieder van werkgelegenheid en het aanbieden van goederen die mensen nodig hebben en willen. Het is aanwezig in elke stad en buurt. Echter, het belang van de detailhandel aan de plaatselijke economie wordt niet altijd volledig erkend.

Stadscentra en winkelstraten vertegenwoordigen ongeveer 42% van de detailhandel, maar het stadscentrum gaat niet langer alleen over winkelen – het gaat over socialiseren, amusement, dienstverlening en cultuur. Succesvolle steden kennen en koesteren dit. Stadscentra moeten veranderen en evolueren om te concurreren – en in sommige gevallen om te overleven.

De stadscentra wordt geconfronteerd met the perfect storm van verandering. Het ondergaat ingrijpende structurele veranderingen als gevolg van technologische ontwikkelingen, veranderende consumentenvoorkeuren en veranderende retail. Maar het recente economische klimaat heeft de verandering versneld en vergroot de impact van deze verandering. Dit is evenzeer een maatschappelijke uitdaging als een economische.

Wat is de rol van de overheid?
De rol van de overheid kan zijn om deze verandering te leiden en de stadscentra te helpen aan te passen aan de behoeften van de lokale gemeenschap. Hoe?
1. belemmeringen en hindernissen wegnemen;
2. stimuleren en ondersteunen van lokaal ondernemerschap en leiderschap om actie te ondernemen;
3. het ondersteunen van de verspreiding van best practices en innovatieve producten en diensten.

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s