City Masterclass Lelystad | Eigenaren en retailers aan zet! #CMLelystad

Op 6 maart 2014 zijn zo’n 80 retailers, eigenaren, centrummanagers, citymarketeers, experts en vastgoedprofessionals bij elkaar gekomen om de City Masterclass Lelystad bij te wonen.

Opvallende tips en tops van de middag:
– Leg als stad de focus op het Stadshart.
– Pak de openbare ruimte aan.
– Gestuurd worden op vermindering van het oppervlak winkelruimte
– Doe normaal in het stadshart, met iconen als Bataviastad zorg je dat de mensen worden faciliteert.
Ik mocht deelnemen aan de paneldiscussie, helaas dwaalden we wat af van de echte oplossing, vandaar hier mijn visie op de rol van de taskforce:

Rol van de Taskforce
De rol van de taskforce moet zijn om een strategische agenda voor te leggen aan de gemeente, ondernemers en eigenaren uit het Stadshart waarin de onderlinge samenwerking centraal staat.

1. De gemeente moet het stadshart identiteit en beleving geven;
2. De retailers moeten de consument centraal stellen in een omni-channelstrategie (Het Nieuwe Winkelen).
3. Vastgoedeigenaren hebben de verantwoordelijkheid om de leegstand aan te pakken;

1. Identiteit en Beleving
De belangrijkste dragers van het centrum moeten de 3 culturele instellingen worden: Theater, Bibliotheek en Poppodium. Deze liggen strategisch verspreid over het centrum en zijn of worden de nieuwe identiteitsdragers van het centrum. Het centrum als Urban Entertainment Center: de culturele infrastructuur wordt dan aanjager van de fysieke infrastructuur.

2. Het Nieuwe Winkelen
Het Nieuwe Winkelen is een project, waarin wordt gefocust op strategieën die antwoorden moeten geven op veranderend consumentengedrag, de hevige concurrentie met andere centra (Almere, Dronten en Bataviastad), de beschikbaarheid van internet en de mogelijkheden van de smartphone en tablet en nieuwe apparaten.

Centrale gedachte achter Het Nieuwe Winkel is dat het centrum via een portal één groot warenhuis wordt, dat van elke plek overal te bezoeken en te vinden is. Ook het gebruik van nieuwe media kunnen retailers helpen om met de consument te communiceren, ook die nu online of in een andere stad hun aankopen doen.

3. Oplossen Leegstand
Het oplossen van de leegstand is een taak van de eigenaar. We weten in ieder geval wat we niet moeten doen: de Te Huur bord in de etalage. Eigenaren moeten innoveren.

Het stadshart heeft naast grote ontwikkelingsprojecten zoals De Waagpassage en De Neringpassage ook accupunctuur plannen nodig: 3D raamstickers, pop-up stores, herverkavelen.

Ontwikkelingsprojecten – Creëer een centrale organisatie die werkt aan merkidenteit, branchering, positionering, opleiding van personeel en op het gebied van marketing en sales. Dit kan op het niveau van het stadshart, maar ook voor een winkelstraat of individuele winkel.

Leegstandsbestrijding – Om de winkelleegstand aan te pakken is het nodig dat de toetredingsdrempels tot de winkelmarkt worden weggenomen en dat de retailers flexibiliteit worden geboden. Flexibiliteit op het gebied van huurtermijnen maar je moet ook rekening houden met de opstart van de onderneming.

Het antwoord van ReBuild.nu tav de winkelleegstand > FlexStorez
Met FlexStorez brengen wij de hotellerie naar de winkelstraat. FlexStorez biedt een compleet afgewerkte winkel – plug and play – die per direct beschikbaar is en een flexibele huurtermijn tegen een klantgerichte m²-prijs.

Partners van ons bieden de nieuwe retailer de mogelijkheid om gebruik te maken van een geïntegreerd kassa en webshop systeem en ondersteuning op het gebied van (online) marketing,communicatie en sales.

Wij willen retailers de mogelijkheid bieden voor een managed store. De managed store zorgt voor personeel die de winkel exploiteert en de warehousing van de webwinkel verzorgt.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s