Uitslag Enquête Stadshart Lelystad.

Onlangs ben ik een enquête gestart onder Lelystedelingen over het gebruik van het Stadshart in Lelystad. 1 van de vragen was:

Hoe kunnen ondernemers, eigenaren en de gemeente de sfeer in het Stadshart verbeteren?

Uit de responses blijkt dat er een negental maatregelen genomen moeten worden door ondernemers, eigenaren en de gemeente Lelystad.

Gemeente en eigenaren:
1. Aanbod
Inwoners van Lelystad willen een breder aanbod van winkels, diversiteit in de winkelstraat door unieke winkeltjes en lokale ondernemers. Ook willen ze minder ‘Euroknaller’ in de winkelstraten.

2. Inrichting en uitstraling
Veel inwoners van Lelystad vragen om meer groen in het centrum. Enkele ideeën zijn: parken, bomen, bloembakken. Creëer een eigen karakter in de winkelstraat en zorg voor meer verbinding tussen de elementen. Kies voor sfeerverlichting en transparante rolluiken. Zorg voor betere verlichting en plaats camera’s voor de veiligheid.

3. Vervoer
De inwoners willen de fietsen weg uit het centrum, of zorg ervoor dat ze een eigen plek hebben in de straat. Promoot de gratis fietsenstalling. Maak parkeren gratis.

4. Horeca
De inwoners willen meer leuke horeca en terrassen. Ook willen ze de horeca bij elkaar zetten. Bijv. een horecaplein op het agorahof of het stadhuisplein.

5. Aanpak Leegstand
Lagere huur, 3D raamstickers op leegstaande etalages.

Ondernemers:
6. Samenwerking
De inwoners van Lelystad willen dat de ondernemers meer gaan samenwerken. Je moet dan denken aan gezamenlijke openingstijden, samen open op koopzondagen en samenwerking in activiteiten. Ook gedacht wordt aan het bedenken van gezamenlijke acties, ook online.

7. Ken je klant
Investeer in de klantvriendelijkheid en klantbenadering van het personeel. Meer vriendelijk personeel, meer service en betere voorlichting en leer je klant kennen.
Inventariseer de individuele wensen van de klanten.

8. BIZ
Er wordt voorgesteld om een actieve ondernemersvereniging op te richten.

9. Evenementen
Door meer te organiseren is het gezelliger in het stadshart. Genoemd worden zijn shanti-koren of draaiorgel.

In de enquete hebben we een aparte vraag gesteld over de winkels die in het centrum worden gemist.

Speciaalzaken – Boutiques, Cadeau en gadetwinkel, Boek en Muziekwinkel, Antiek & Curiosa, Wijnwinkel, Koffie & Thee, Hobbywinkel, Grote matenwinkels, Woondecoratie. (Claire’s, SIX, Body Shop, Oil en Vinegar, Rituals, Van Hilst, Expo, Pipoos)

Ambachtelijke zaken – Bakker, (biologische) Slager, Delicatessen, Bloemist, Notenbar, Kaaswinkel, Groenteman, Delicatessewinkels, Traiteur, Visspecialist

Horeca – Bruin Cafe, Discotheek, Bar, Pianobar, Blues café, Surinaams & Indisch eten, Jazzcafe, Grand Cafe, Kookshop

Mode – Modezaken op het gebied van baby-, dames- heren-, kinderkleding en lingerie- en schoenenwinkels. (Zara, Sissy Boy, Society Shop, Mango, Ulla Popken, Bijenkorf, Primark,V&D, Vanilia, Livera, H&M Men, BonPrix, Esprit, Etam Outlet, Bershka, Taft)

Kunst & Cultuur – Galerie

De Fastfood ketens – Mc Donalds, KFC

Overig – Mediamarkt, Megapool, Action, Marskramer, Ekoplaza, Dille en Kamille, Coffee Company, Starbucks.

De uitslag van het onderzoek tref je hieronder aan.

Advertenties

Een Reactie op “Uitslag Enquête Stadshart Lelystad.

  1. Dit is op Peter van der Wal herblogden reageerde:
    Interessante resultaten en suggesties.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s