Hotel of winkel? Hostmanship als oplossing van de winkel leegstand!

Hotels en winkels. Zijn er veel verschillen? Natuurlijk, in een hotel staat gastvrijheid voorop. Het hotel wil graag dat de gast plezier heeft en terugkomt bij een volgend bezoek en / of dat hij voor positieve mond-tot-mondreclame zorgt. De gast wil zich graag thuis voelen en vindt het helemaal geweldig als zijn verwachtingen worden overtroffen. Een hotel werkt met een gastvrijheidsconcept waarin beleving het sleutelwoord is.

Maar als het gaat om een winkel is het veel minder gebruikelijk om gastvrijheid voorop te stellen. Eigenlijk is dat vreemd. Natuurlijk, een winkel is niet afhankelijk van een klant voor een herhaalbezoek. Is de beleving van de retailer niet even belangrijk als de beleving van de hotelgast?
Zoals een hotel is ontworpen om gasten te ontvangen, zo is een winkel toch ontworpen om een retailer te verleiden om zich op de locatie te vestigen?

De afgelopen periode heb ik mij verbaast over de wijze waarop vastgoedeigenaren een retailer die interesse toonde om hun winkel te huren ontvangen. Smerige ramen, geen sleutels aanwezig, langdurige wachttijd voordat een makelaar een reactie geeft, een winkel die niet af is. Waarom dient de dienstverlening niet om de klant zich welkom te voelen?

Hostmanship is de kunst om aan mensen het gevoel te geven dat ze welkom zijn, dit vertaalt zich in een manier van werken.’ Het betreft de uitstraling van het pand, de communicatie naar de klant maar bovenal de wens van de klant staat centraal.

Wat zijn de elementen waarop iemand zijn omgeving beoordeelt? Het aspect huisvesting krijgt de meeste aandacht. Maar aspecten zoals ICT en aanvullende diensten? In de kantorenmarkt wordt al op veel meer aspecten de aandacht gelegd. De kwaliteit van de huisvesting, het aanbieden van meubilair, wifi, vergaderfaciliteiten, catering of de receptie maar ook een hoge mate van flexibiliteit en communityvorming is het toverwoord om nieuwe kantoorgebruikers te verleiden.

Als de winkeleigenaar zich focust op Hostmanship, zich niet alleen concentreert op huisvesting maar zijn dienstverlening aanpast aan de wensen van zijn klant, of beter: zijn toekomstige nieuwe klant. Is de winkel leegstand dan niet snel voorbij?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s