Het centrum moet gaan bruisen? Dat doet het al!

Dit artikel is eerder verschenen in de Flevopost op 23 oktober 2013 en is geschreven door Kees Bakker van KB Communicatie.

> ‘Jehova van de leegstand’ ziet genoeg kansen voor Stadshart
> ‘Dat is echt mijn boodschap: je moet het samen z’n allen doen’

‘Vanaf 2009 kom ik weer in het centrum.’ Peter Krol (41) is in ieder geval eerlijk. Hij is als lid van de Taskforce betrokken bij de aanpak van de leegstand in het centrum en volgt – via blogs – trends over de ontwikkeling van Stadscentra over de hele wereld. “Peter Krol is als het om de leegstand gaat een beetje een Jehova die elke zondag langskomt” noemde één van zijn oud-huurders hem onlangs. Peter kan er zelf om lachen.

Grote opgave – Zijn bekentenis dat hij zelf lange tijd nauwelijks in het Stadshart kwam, duidt wat hem betreft op één van de problemen van het centrum in Lelystad. ‘Ik heb altijd buiten Lelystad gewerkt en winkelde daar dus ook. Voor mij en mijn vrouw was er niet zoveel te halen in het centrum, dus gingen we zaterdag vaak naar andere steden als Zwolle, Amersfoort of Den Bosch. Toen de eerste werd geboren – Peter is vader van twee kinderen – zochten we het wat dichterbij: Almere en Batavia Stad en ook online shoppen deed zijn intrede. Het centrum had gewoon te weinig winkels waar ik slaagde. Pas met De Promesse kom ik er weer regelmatig.’
Het is een vooronderstelling, maar Krol denkt dat hier een grote opgave ligt voor het Stadshart. ‘Krijg mensen zoals mij maar eens in het centrum. Mensen die een baan buiten de stad hebben of hier wel wonen, maar weinig historische binding hebben met het centrum. Je zou daar eens onderzoek naar moeten doen. Want volgens mij gaan een hoop van die mensen elders winkelen.’

Verandering – Krol is er van overtuigd dat er kansen liggen in Lelystad, maar dan moet er wel wat veranderen. ‘Darwin zei “Het is niet de sterkste die overleeft, maar degene die zich het beste aanpast”. De samenleving verandert en ondernemers zullen zich moeten aanpassen aan de trends.’ Krol heeft allerlei onderzoeken op dit gebied gelezen. Tijdens het interview grijpt hij in zijn enthousiasme ook regelmatig naar zijn laptop om een filmpje te laten zien of een term op te zoeken.
Hoe verandert de samenleving? ‘We gaan van een ‘ik’ naar een ‘wij’ samenleving, van ‘hebben’ naar ‘delen’. Dat betekent dat je de consument anders moet benaderen. Neem een boekhandel. Mensen die daar kopen hebben iets gemeen: de liefde voor boeken. Je hebt samen iets dat je bindt. Daar moet je als ondernemer gebruik van maken. Het gaat niet meer om mensen die dat ene boek kopen, het gaat erom dat die mensen iets delen. Die mensen moet je dus met elkaar verbinden. Blogs over boeken op je website, avonden met schrijvers of over bepaalde boeken of onderwerpen. Je moet een gevoel, een verhaal verkopen.’
Want in dat delen zit de toekomst van stadscentra, is de overtuiging van Krol. ‘Je zal steeds meer naar het centrum toegaan voor gezelligheid. Dus moet je er vermaakt worden. En dat kan in Lelystad. Het theater, Underground, bibliotheek, Kubus, ze zitten er allemaal. Daar moet veel meer gebruik van worden gemaakt. Al die instellingen hebben een eigen fanbasis. Als je wilt slagen, moet je daar gebruik van maken. Dat betekent ook dat je met elkaar moet samenwerken. Horeca en middenstanders, ze zijn allemaal van elkaar afhankelijk.’
‘Neem Underground. Die heeft een ontzettend grote fanbasis. Die groep komt nu niet in het centrum. Daar ligt een opgave voor het hele centrum. Hoe krijg je het zover dat die bezoekers er eerst gaan winkelen, daarna een hapje gaan eten, naar een concert gaan en vervolgens nog de kroeg induiken? Je zou het aan de bezoekers van Underground moeten vragen. Maar er liggen kansen. Neem een cd-winkel, die kan daar op inspringen. Door bij de cd een kaartje voor een concert weg te geven, door instore optredens te verzorgen, een meet & greet met een optredende artiest. En laat een horecaondernemer maar een speciaal Undergroundmenu aanbieden, afgestemd op de tijd dat het concert begint…’

Online verkopen – Krol heeft een mooi voorbeeld van een ondernemer die het begrepen heeft. ‘In Almere-Buiten heb je ‘de Leukste taarten shop’, een winkelketen die ook op internet erg actief is. Die delen foto’s, tips en trucs over hoe je taarten maakt. Ze geven workshops, hebben af en toe leuke aanbiedingen. Mijn vrouw stapt één keer in de maand in de auto om daar naartoe te gaan. Als dat in Almere kan, kan het ook hier.’ Op dat moment komt net zijn vrouw Patricia binnen. Zij beaamt Krols verhaal. ‘Ze hebben een webshop en een winkel. Als ik iets bij hen bestel, weet ik dat het goed is. Als ik het per sé wil hebben, bestel ik het of laat ik het thuis bezorgen. Maar ik vind het ook gewoon leuk om naar de winkel te gaan. Ze hebben een goede service, delen hun kennis en die workshops zijn hartstikke leuk…’

Daar doet zich onmiddellijk een tweede voorwaarde aan om te slagen vandaag de dag: je moet online verkopen. ‘De klant is aan de macht. Dus moet je die opzoeken waar hij of zij actief is en aankopen doet. Facebook, Pinterest, een online shop, je zult op internet actief moeten zijn.’ Krol heeft een raadseltje. ‘Je portemonnee, je telefoon en je sleutelbos: twee zullen er verdwijnen. Welke? Precies: alleen je telefoon blijft over. Betalen en je deur opendoen doe je straks met je telefoon. De hele winkelervaring wordt daardoor ook anders.’
Volgens Krol betekent dat twee dingen. ‘Ten eerste moet je als ondernemer zelf actief zijn op internet en daar ook in je winkel rekening mee houden. Je moet je eigen barcodes gaan uitzetten, zodra mensen die scannen komen ze in je online shop terecht. Je moet mensen de mogelijkheid geven via internet dingen bij je te bestellen,dat thuis te laten bezorgen of ophalen in de winkel. En laten terugbrengen als het niet bevalt. Mensen moeten in jouw winkel kunnen zoeken naar je uitgebreide assortiment als je het product fysiek niet hebt. Zet een tablet neer in je winkel waarop dat kan.’

Stadshart op internet – Maar ook als centrum zul je actief moeten zijn op internet. ‘Met informatie over alle winkels en evenementen, met verwijzingen naar de online shops van die winkels, met één grote shop waar je zowel een tas kunt kopen bij Bags & Bags als een leuke jurk bij de H&M. Ook hierin geldt, en dat is echt mijn boodschap: je moet het met z’n allen doen. Je bent allemaal van elkaar afhankelijk. De kledingwinkel is gebaat bij een goede tassenwinkel in het centrum, een kaasboer is gebaat bij een goede slager en ga zo maar door. Hoe meer mensen voor het één naar het centrum gaan en daar voor slagen, hoe groter de kans dat ze ook jouw winkel bezoeken en daar iets kopen.’
Volgens Krol ligt hier een mooie taak voor de ondernemersvereniging. En als er startkapitaal nodig is, waarom zou een overheid dan niet als co-financier optreden? ‘De provincie investeert ook 800.000 euro in de visserij op Urk.’

Een feest – Tot slot: er moet ‘beleving’ worden toegevoegd aan het centrum. ‘Het moet een feest zijn als je naar het Stadshart gaat. Er moet altijd iets te doen zijn. Een proeverij, een evenement, artiesten die optreden.’ Het centrum moet gaan bruisen? ‘Dat doet het al! Kijk hoeveel mensen er jaarlijks naar de Agora gaan. Naar Underground. Naar de bibliotheek. Naar De Kubus. Maar je ziet het niet. Ook hierin moet worden samengewerkt.’ Volgens Krol ligt daar een mooie taak voor City Marketing. ‘Zij moeten inspireren en faciliteren.’
Krol laat tot slot een filmpje zien dat ter inspiratie kan dienen voor het veranderen van gedrag van mensen en tegelijk een bezienswaardigheid is. In de metro in een Zweedse stad wilde men mensen meer laten traplopen. Een brede trap naast een roltrap, maar iedereen neemt de roltrap. Hoe verander je dat? Men besloot de trap te gaan bekleden met witte en zwarte doeken met daaronder elektronica die het geluid van een piano liet horen. Zo maakte iedereen die de trap nam muziek. En het werkte: de trap was een hit en het trapgebruik nam met 66 procent toe. Laat dat een inspiratie zijn voor het Stadshart: alles kan, als je maar creatief bent en erin gelooft…

Peter Krol is mede-eigenaar van ReBuild, een bedrijf dat zich specialiseert in het herbestemmen van lege kantoor- en winkelpanden. In de lege kantoorpanden schuin boven het oude postkantoor realiseerde hij eerder Seats2Meet, waar kleine ondernemers en zzp-ers een kantoorruimte konden huren. Seats2Meet bestaat niet meer, het is nu een bedrijfsverzamelgebouw. Daarna ontwikkelde hij in een leeg bedrijfspand op Noordersluis de broedplaats ‘#ZW32’, ook een ruimte waar kleine ondernemers en kunstenaars voor relatief weinig geld een eigen ruimte huren. Krol zit ook in de Taskforce die zich over de leegstand en de ontwikkeling van het Stadshart buigt.

Advertenties

Een Reactie op “Het centrum moet gaan bruisen? Dat doet het al!

  1. Ik woon zelf in de buurt van Lelystad en ben gek op vastgoed. Helaas kan ik niet recht metselen, maar kan ik wel een bedrijf software laten maken, dus ben ik uiteindelijk mijn liefde voor vastgoed in software gaan gieten. Als ik in het weekend door het centrum van Lelystad loop onderweg naar een consumptie of etentje, dan valt het me op dat het centrum super-efficient is voor Nederlandse begrippen qua parkeren en bereikbaarheid, maar dat een hart mist. Van architecten en tuinarchitecten begrijp ik dat het leuk is als er iets spannends is; als er om elk hoekje een verrassing schuilt. Dat kan een kunstwerk zijn, een aantrekkelijke winkel of een gezellig terras. In het stadshart Lelystad ervaar ik weinig tot geen leuke verrassingen. Hopelijk brengen gemeente en ondernemers samen hier verandering in.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s