Gamechanger @PKrolNL: Geheim zit in storytelling en festivalisering van locaties

Vastgoedjournaal – De vastgoedmarkt bestaat niet alleen uit gevestigde namen. Vastgoedjournaal treedt graag buiten de gebaande paden. In de rubriek Gamechanger laten we de ‘onzichtbare motor’ van de sector aan het woord: kleine en middelgrote ontwikkelaars. Deze week Peter Krol die met zijn bedrijf Rebuild.Nu innovatieve vastgoed concepten ontwikkelt.

Dit artikel verscheen op 2 september 2013 op Vastgoedjournaal.nl.

Peter Krol #ZW32

Welke projecten zitten er in uw pijplijn?
We zijn bezig met een broedplaats in Utrecht, co-workingspaces in Lelystad en Zeewolde. We transformeren in Lelystad een kantoor in woningen. Daarnaast adviseren we de gemeente Lelystad over de leegstand van het Stadshart. Die bedraagt 16,6%. Daar is wat aan te doen door onder andere pop-up stores te starten, herverkaveling van winkels en andere functies aan winkelpanden te geven. Vastgoedeigenaren zijn nog steeds moeilijk te bewegen. Wij proberen ze te overtuigen dat een bord Te Huur geen zin heeft. We merken wel dat ze het nog moeilijk vinden om de draai te maken naar innovatieve actieve exploitatie. Ze laten liever een leegstandsbeheerder op de winkel passen.

Waar liggen voor u de grootste kansen bij het ontwikkelen van vastgoed?
Bij het verbinden van toegevoegde waarde aan bestaand vastgoed. Kantoren en winkels bestaan niet louter uit stenen en holle ruimten. Je kunt waarde toevoegen door beleving en identiteit. In kantoren kun je broedplaatsen creëren, maar ook horeca en kunst en cultuur. Aan het vastgoed kun je naamsbekendheid geven door er bijvoorbeeld netwerkborrels te geven en crowdfunding-evenementen te organiseren. Vastgoedeigenaren kunnen ze daarin faciliteren.

Waar is een grote slag te slaan?
Vraaggericht ontwikkelen is het toverwoord. Met business-partnering ontwikkelen wij een duurzame en strategische relatie met onze huurders. Wij gebruiken ze als meemakers van de locatie. Zij kunnen hun producten en diensten onder de aandacht brengen en wij zetten de locatie op de kaart. Via storytelling en het festivaliseren van de marketing brengen we de locatie onder de aandacht bij de doelgroep. Onlangs zijn wij een broedplaats gestart waarmee we 90% van een leeg pand vol kregen.

Hoe ziet u de toekomst?
Wat zeker is, is dat er een wereld van overvloed ontstaat. Babyboomers gaan met pensioen en het werk moet met minder mensen worden gedaan. Onder invloed van nieuwe technologieën gaan we anders werken en winkelen. Gebouwen worden energieleverend en dat heeft effect op het gebruik van vastgoed. Er komen de komende twintig jaar 1 miljoen huishoudens bij. Het is de taak van de projectontwikkelaar om de wensen van die huishoudens te vertalen in vastgoed. Daar liggen echt kansen, ook voor herontwikkeling.

Wie of wat inspireert u?
Bottom-up processen als placemaking. Mensen maken zich sterk voor een gebied. Dat zie je ook mooi bij het NDSM-terrein in Amsterdam. In Australië worden bijvoorbeeld winkelpanden gratis ‘weggegeven’ om een gebied weer tot leven te wekken. Daar wordt in Nederland veel te weinig gebruikt van gemaakt. Placemaking is uitermate geschikt voor monofunctionele kantoorgebieden. De creatieve industrie kijkt anders tegen vastgoed aan, zien andere elementen. Zijn kunnen met een beetje financiële hulp van de eigenaar een gebouw, ja zelfs een heel gebied eigen maken.

Waar droomt u van?
Ik kan dromen van een lichtje dat aangaat in een verkrot gebied met veel leegstand. Dat lichtje betekent dat er weer leven in de brouwerij is.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s