#40retailtrends – Consuminderen, de delen economie en de invloed op retail.

Consuminderen > ‘Onder invloed van de crisis gaan consumenten bewuster en minder besteden.’

Delen economie > ‘We zitten midden in de omslag van de profit economie (IK) naar een sharing economie (WIJ), terwijl de eerste tekenen van een community economie (SAMEN) ook al zichtbaar zijn. We gaan van kopen naar huren, van bezitten naar delen en van ik naar samen.’

De impact van dit soort nieuwe ontwikkelingen kan groot zijn. Slimme ondernemers met nieuwe businessmodellen zorgden met e-commerce initiatieven als Bol.com, Marktplaats.nl, Skype en Whatsapp al voor ontwrichting van hele bedrijfstakken. Traditionele retailers zullen hier ook mee te maken krijgen en hun businessmodel op moeten aanpassen.

De delen economie
Mooi voorbeeld van de deel economie is Peerby. Met Peerby kun je spullen lenen van mensen in de buurt. Door mensen met elkaar in contact te brengen en te laten delen proberen ze een alternatief te bieden voor de wegwerpcultuur.

Dichter bij huis heb je Schenkhoek0320. Een facebookpagina waar spullen met elkaar worden gedeeld. ‘Heb je spullen die je zelf niet meer wil hebben, maar zonde is om weg te gooien? Maak er iemand anders blij mee.’ Alle items worden GRATIS aangeboden, er mag geen geld worden gevraagd en commerciële berichten worden verwijderd.

Vertaling naar retail
Boekhandel Plantage Boom in Lelystad heeft zijn winkel moeten sluiten. Volgens de eigenaar worden er te weinig boeken verkocht om de zaak rendabel te houden.

In 2012 was de totale omzet van algemene boeken ruim 7% kleiner dan in 2011. Het gaat niet alleen om de boekverkoop via fysieke boekhandels, maar ook via webwinkels, muziekwinkels en overige kanalen, zoals supermarkten, warenhuizen en drogisterijen (Bron: hbd.nl).

De fysieke boekhandels hebben de afgelopen jaren het speelveld zien veranderen. Concurrentie van buitenboekhandelskanalen (supermarkten, free record shop ed.), online retailers (Bol.com) en de verkoop van e-books (4% van de markt) is toegenomen.

‘shared value’ > Managementgoeroe Micheal Porter heeft het over het creëren van ‘shared value’ als antwoord op het failliet van het kapitalistische systeem waarin het alleen draait om ikke, ikke, ikke en aandeelhouderswaarde. Het bedrijfsleven moet volgens Porter de lead nemen in het bij elkaar brengen van business en maatschappij. Shared value moet zorgen dat sociale en economische groei hand in hand gaan en op die manier zorgt voor een nieuwe periode van ‘gobal growth’.

Boekhandels kunnen samenwerken met bibliotheken. Beide organisaties hebben klanten met dezelfde voorliefde: boeken. Samen bedienen ze de klant op het gebied van lenen, delen en kopen.

‘Lenen’ deden we natuurlijk al in de bibliotheken. ‘Kopen’ doen we in de boekhandel of in de bibliotheek als een store within a store en ‘Delen’ middels een Little Free Library waar boeken worden gedeeld.

Delen boeken The Little Free Library Delen boeken The Little Free Library
‘The concept of “little free libraries” — physical hotspots where people can “Take a Book, Return a Book” — working as a wonderful kind of social enterprise based on ideas like localized, open-source sharing and collaborative consumption.’ Bron: Treehugger

Net als de sharing-initiatieven zullen ook de community-initiatieven een steeds grotere impact krijgen op bestaande sectoren en traditionele bedrijfsmodellen. Hoogste tijd om met het management hier over van gedachten te wisselen op de jaarlijkse hei-dag!

Eens vrijblijvend verder praten? Neem contact op via de mail.

Een compleet overzicht van de #40retailtrends tref je hier.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s