15 instrumenten voor gemeentelijke aanpak leegstand.

Veel gemeenten kampen met leegstand. Leegstand is in principe een zaak van de eigenaar van het betreffende vastgoed. Het wordt echter een verantwoordelijkheid van de gemeente als leegstand een maatschappelijk probleem wordt en de leefomgeving en veiligheid aantast. Ook kan de gemeente kiezen voor een actieve rol wanneer leegstand leidt tot een aantasting van het vestigingsklimaat en belemmering van de economische groeikansen van zittende ondernemers en verloedering door leegstand een gebied of wijk in een neerwaartse spiraal duwt.

Met de invoering van de wet Kraken en Leegstand op 1 oktober 2010 zijn de wettelijke mogelijkheden om leegstand aan te pakken uitgebreid. Een gemeente kan een leegstandsverordening invoeren waarin enkele instrumenten kunnen worden opgenomen.

De instrumenten zijn op het kantorenconvenant gebaseerd: De kern van het kantorenconvenant is het voeren van gericht voorraadbeleid: het in kaart brengen van de kwaliteit, het aanwijzen van de plekken voor groei, balans en krimp, beoordeling van de effectieve vraag en de afstemming daarop van nieuwbouw.

De volgende instrumenten kan een gemeente inzetten om de leegstand actief te bestrijden?

Mail mij voor het volledige artikel: mailto:peter@rebuild.nu

Enkele reacties:
‘Tijdelijke functies laten gebruiken bijvoorbeeld designmarkt, theaterregisseur met catering, etaleren van producten van dichtbij zijnde winkeliers of bedrijven, pop-up store, atelier, kunst explosie enz. ‘

‘Leegstand moet versneld op bord eigenaren komen. Leegstand blootleggen. Versneld inprijzen leegstand, dan pas herbestemmen en slopen.’

Advertenties

9 Reacties op “15 instrumenten voor gemeentelijke aanpak leegstand.

  1. Pingback: 15 instrumenten voor gemeentelijke aanpak leegstand

  2. Hotels staan leeg.
    Bed and breakfast is booming business….

  3. goed artikel! en nu als gemeente met marktpartijen van lezen naar aanpakken. Ik merk in de praktijk dat Raadsleden hier vragen over stellen en bestuursleden en ambtenaren vooral proberen het ‘af te doen’ met een notitie. Begrijpelijk omdat het maatwerk is en 15 instrumenten er misschien 14 te veel zijn en zelf een keuze maken voor degene die het nuttigst is cq het meest oplevert moeilijk te maken is zonder kennis en ervaring!

  4. Pingback: 11 Stories You Need To Know Today! #leegstand | peterkrol

  5. Goed en inspirerend artikel maar… Zijn de genoemde instrumenten onder #1 en #2 geen noodzakelijk te zetten eerste stappen om inzicht te krijgen? Stap 1 (inzicht door monitoiring) en 2 (inzicht in gewenste / bestaande kwaliteitsniveau’s)…. of laat mijn gezond verstand mij dan in de steek?
    Zonder dit inzicht zijn de overige 13 op geen enkele wijze effectief inzetbaar…

  6. Stichting Parleys behartigt de belangen van huurders van winkels en kantoren. Parleys pleit voor meer marktwerking in commercieel vastgoed. Hiervoor dient er inderdaad meer transparantie te komen over huurprijzen, leegstand en eigendomsverhoudingen. Daarnaast is het flexibiliseren van de markt noodzakelijk. Want we hebben niet een overschot aan winkels en kantoren, maar vooral een tekort aan ondernemers die een rendabele exploitatie vinden voor betreffende panden. Zolang ondernemers geen zekerheid hebben over deze exploitatie zal de huurtermijn korter moeten worden en de huurprijs lager. Indien de huurprijs afdoende is gedaald ontstaan er automatisch herbestemmingsmogelijkheden en verworden nieuwe ontwikkelingsplannen tot oud papier. Zie http://www.parleys.nl

  7. Pingback: Text: ‘Over Leegstand 1: Kantoren’ | jellevanderneut.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s