De ’20-minute walk’.

Ik ben een fan van TED.com en kwam de TED Talk van Kent Larson tegen op het nieuwe portal TheCity2.org.

Kent Larson at TEDxBoston: ‘Briljante ontwerpen zodat meer mensen in een stad kunnen wonen’

In deze Ted Talk spreekt hij over het ontwerpen van nieuwe steden in China met compacte stedelijke cellen met een radius van 1 mile =20 minuten lopen. In deze stedelijke cellen treffen mensen de benodigde voorzieningen op het gebied van wonen, werken, zorg en winkelcentra aan.

Ook Lelystad is ingedeeld compacte cellen. De diverse wooneilanden worden gescheiden door de dreven en in deze eilanden tref je een winkelcentra met zorgvoorzieningen (huisarts, apotheek) aan.

De winkelcentra zijn het brandpunt van de ’20-minute Walk’. Het is mooi om te zien dat bijna heel Lelystad wordt overlapt. De nieuwe wijken Landstrekenwijk en Landerijen zijn niet voorzien.

Mijn natuurlijke houding is echter dat ik altijd de auto pak om boodschappen te doen. Dit is volgens mij van oudsher gegroeid, ik ging altijd met mijn ouders met de auto. Maar ook de inrichting van de cellen is mogelijk debet daaraan. De dreven zijn ook obstakels in de stad die een scheiding vormen tussen de diverse wooneilanden en hun voorzieningen (zie de gele lijnen in de afbeelding).


In de afbeelding is goed te zien dat de toegankelijkheid van de Zuiderzeewijk, het Karveel/Boeier en delen van de Gondel, Atolwijk en Beukenhof tot de winkelcentra en voorzieningen in ernstige mate worden belemmerd voor fietsers en voetgangers door de dreven.

Ik woonde op het Hoek van ’t IJ in de oudste wijk van Lelystad: De Zuiderzeewijk. Deze wordt belemmerd door de Houtribdreef. Wellicht daarom de natuurlijke neiging om de auto te pakken om boodschappen te doen.

Treffend is ook om te zien dat de Zuigerplasdreef en de Polderdreef ter hoogte van de Atolwijk een belemmering is om de aanliggende voorzieningen te bereiken. Een mooi pleidooi om ‘Shared Space’ hier toe te passen.

Zie ook mijn blog ‘Shared Space’ op de Zuigerplasdreef‘ van 17 sept. 2011.

 

Een Reactie op “De ’20-minute walk’.

  1. De gescheiden wijken die allen met de rug naar een andere staan is een verschrikking voor Lelystad. Een foutje van de ontwerpers van de RIJP. Samenhang is door de grote brede dreven ver te zoeken. Jammer. Wel ben ik blij met de ontwikkeling van de kleine winkelcentra in de wijken. Iets wat de gemeente heel lang tegenhield. Als maakbaarheid van de samenleving. Gelukkig is dit losgelaten door de politiek. Maakbaarheid van de samenleving is een achterhaald begrip.

Geef een reactie

