De toekomst van het winkelen: re-inventing retail.

Deze blog is bedoeld als aanzet voor een strategiebepaling (praatstuk). De strategie heeft betrekking op de positionering en bereik van de winkel en het online aanbod van je winkel.

Het gaat om de kunst van het bij elkaar krijgen van de fysieke winkel (de bricks) en het online aanbod en de online marketing (de clicks). ReBuild.nu is actief aan beide kanten van dit spectrum: ontwikkeling van vastgoedconcepten en marketing via social media en andere media kanalen.

Achtergrond
Winkels kennen zware tijden. Vanwege de crisis gaan klanten consuminderen. Kopen op internet is een volwaardig alternatief, de concurrentie neemt daarom toe. Retailondernemers zijn aan zet om te bepalen hoe zij het nieuwe winkelen invullen en de consument boeien. In een gevecht op diverse fronten ligt de kern van hun toekomst.

De handel richt zich meer op het individu of groepen van individuen met specifieke wensen en behoeften. Terwijl retailers nog altijd komen met “veel van het zelfde” is de consument op zoek naar maatwerk. Ze willen invloed hebben op wat de retail hen te bieden heeft en het gevoel hebben dat producten speciaal voor hen gemaakt zijn

De consument zal voor zijn aankopen een kanaal kiezen welke voor hem het meest geschikt of wenselijk is. Er moet op gelet worden dat alle details en prijzen van de producten op alle kanalen consistent zijn. Het monitoren van de reacties van klanten en de conversie van de omzet van elk kanaal is van belang voor de Return On Investment (ROI) van de gebruikte middelen.

Multichannelstrategie, cross retailing en een affiliate- en collaboratiestrategie zijn nodig om aan de wensen van de klant te voldoen. Het beantwoorden van deze vraag is lastig. ReBuild.nu kan samen met u en onze partners deze vraag beantwoorden.

Positionering van uw winkel
Uw winkel is de specialist in NL op het gebied van uw product. Dit moet tot uiting komen in de naam, het logo en de uitingen op internet en marketingtools maar ook in de winkelbeleving. Met als doel: de verblijfskwaliteit en –duur verlengen in de winkel maar ook op de diverse online kanalen (website, webshop en facebookpagina).
De positionering is pad-afhankelijk:

Pad 1. Uw naam en brand
– De naam van winkel en het ontwikkelen van de brand (positionering, doelgroep, kernwaarden, product)
– Concurrentieanalyse in NL
– Implementatie

Pad 2. De Locatie
– De winkel als Flagship
– Winkelbeleving en winkelkwaliteit
– Aan de slag met de werknemers: het advies en aankoop als evenement

Pad 3. Website – webshop
– De website als ‘Ultimate brand statement’
– Usability van de website (ook mobiel)
– Werken aan: traffic > conversieratio > orderwaarde > klantretentie

Pad 4. Marketing campagnes
– Google Adwords
– Affiliate marketing
– E-mail / nieuwsbrief campagne
– Social media: facebook, twitter en blog (content, community en communicatie)

Pad 5. Mobiel
– App: op het gebied van serious gaming of als extra verkoopkanaal (webAPPshop)

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s