Multichannel marketing: Welk kanaal? en wat zijn de aandachtspunten?

Wat versta ik onder Multichannel marketing? ‘Multichannel marketing is de benaming voor het optimaal inzetten van de diverse marketing kanalen waar een onderneming over beschikt. De meest gebruikte kanalen zijn: de fysieke winkel, een website of webshop, een app, een (postorder) catalogus of directe persoonlijke communicatie per e-mail of sociale media.’

De consument zal een kanaal kiezen welke voor hem het meest geschikt of wenselijk is. Er moet op gelet worden dat alle details en prijzen van de producten op alle kanalen consistent zijn. Het monitoren van de reacties van klanten en de conversie van de omzet van elk kanaal is van belang voor de Return On Investment (ROI) van de gebruikte middelen.

Multichannel marketing kan de retailer haar toekomstige of huidige klant bereiken in een kanaal van zijn / haar gading.

Welke kanalen zijn er en wat zijn de do’s en dont’s van de diverse kanalen?

Fysieke winkel
Wat onderscheidt een hele goede winkel van een minder goede? Waarom voelen klanten zich in de ene winkel koning en in de andere niet? Zit het hem in het unieke assortiment, de vriendelijkheid van het personeel of is het de winkelier zelf die het onderscheid maakt?

Winkelbeleving en verblijfskwaliteit vormen essentiële randvoorwaarden om de verkoop te stimuleren. Maar ook persoonlijke aandacht blijft cruciaal, ken jij je klant persoonlijk?

Webshop
Elke retail wil het: meer verkeer – traffic – naar je webshop. Naast traffic is de Conversieratio, Orderwaarde en Klantretentie (het behouden van klanten) is natuurlijk veel belangrijker.

Kijk ook goed naar je website statistieken. Waar komen klanten, waar verdwijnen ze en waar haken klanten af in het aankoopproces. Ook de gebruiksvriendelijkheid van je website (usabality) en het gebruik van je webshop via smartphone of tablet is van belang (mCommerce)

E-mail marketing
Betere resultaten wordt geboekt met een gepersonaliseerde inhoud. Een persoonlijke focus in uw email campagnes kan het verschil maken tussen zijdelingse interesse en engagement. Zo kunt u bijvoorbeeld de bestelhistorie van uw webshop gebruiken om bestaande klanten producten in dezelfde categorieën aan te bieden.

Meet bijvoorbeeld ook de open-rate van je nieuwsbrief en het aantal clicks op links en plaatjes.

Marketingfacts heeft een mooie blog geschreven over de vindbaarheid, het aanmeldproces, het aanmeldformulier, de datakwaliteit en de bevestigingsmail van de nieuwsbrief.

De belangrijkste onderdelen: – Aanmelden voor de nieuwsbrief duidelijk op de homepage; – De meerwaarde van de nieuwsbrief vermelden; – Een preview van de nieuwsbrief geven; – Geef aan hoe vaak en wanneer de nieuwsbrief verzonden zal worden; – Controleer de geldigheid van het e-mailadres; – Als je kiest voor de volgende velden doe dan een check: postcode, telefoonnummer en geboortedatum; – Zorg voor een bevestigingspagina; – Stuur een bevestigingsmail en zorg voor een vervolgactie in deze e-mail; – Maak gebruik van dubbel opt-in.

Let er ook op dat een hoop mensen de e-mail lezen via hun smartphone. De opmaak en inhoud moet daar rekening mee houden.

Catalogus
Is de catalogus nog populair? Volgens mij ligt het aan de doelgroep en de inhoud van je catalogus. Ik zie de papieren versie meer verschijnen in de vorm van een advertorial. Het blad BLVD Man van The Society Shop is daar een mooi voorbeeld van.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s