Een bleu ocean strategy voor het vastgoed van morgen.

Re-inventing office buildings. “If you want to make a difference, to create a company that builds a future where customers, employees, stakeholders en shareholders, and society win, read on.”
Inleiding
Vastgoed is de laatste tijd slecht in het nieuws. Hoge leegstandscijfers (in Almere zelfs rond de 25%), dalende omzetten en lagere waarderingen als gevolg. Ogenschijnlijk een onaantrekkelijke sector.

Hoe kunnen we in deze sector snelle groei realiseren? Om succesvol te zijn in de markt van de toekomst moeten bedrijven stoppen met elkaar te beconcurreren. Stelt u zich een markt voor bestaande uit twee oceanen: red oceans en bleu oceans. Het zal altijd belangrijk zijn om succesvol in red oceans te begeven maar toekomstige winst en groeimogelijkheden bevinden zich in de bleu oceans.

Om de red oceans en bleu oceans te onderscheiden kijken we eerst naar de huidige markt en nieuwe trends.

De red ocean: De huidige markt en nieuwe trends
De vastgoedmarkt is een transaction based markt. Makelaars worden betaald voor de transactie die plaats vindt tussen huurder en vastgoedeigenaar. De waarde die tot stand komt is vastgelegd op basis van een (langdurig) contract die wordt afgenomen door huurder. Er is nauwelijks contact tussen makelaar, huurder en vastgoedeigenaar totdat het huurcontract expireert. Dan wordt het contact (opnieuw) aangehaald en wordt de huurder verleidt tot het aangaan van een nieuw contract.

Bovenstaand staat in schril contrast met toenemende trends in de vastgoedmarkt. Het Nieuwe Werken is sterk in opkomst waarin het kantoor een andere functie krijgt. Van werkplaats naar ontmoetingsruimte. Waar minder werkplekken aanwezig zijn dan werknemers.

Een toenemende trend is de verflexing van de vastgoedmarkt. Kortere looptijden van contracten als gevolg maar ook een toename van nieuwe vastgoedconcepten als Seats2meet, IGLUU en broedplaatsen voor de creatieve industrie.

De trend van steeds meer zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) is niet meer te stuiten op de arbeidsmarkt. Momenteel zijn er ongeveer 1 miljoen zzp’ers en dat aantal verdubbelt volgens MKB-Nederland binnen twee jaar. Organisaties maken in toenemende mate gebruik van deze zelfstandigen. Omdat dit op projectbasis of interim basis geschiedt zullen organisaties in toenemende mate groeien of krimpen. Het vastgoed zal hierop moeten inspelen.

Om succesvol te zijn in deze red ocean is het van belang om met de toekomstige bleu ocean strategie in te spelen op deze ontwikkelingen.

Om een winnende bleu ocean strategie te ontwikkelingen is het echter van belang om niet de huidige markt als uitgangspunt te nemen maar een strategie die we value innovation noemen. Value innovation is de hoeksteen van een bleu ocean strategie. In plaats van de focus te leggen op het verslaan van de concurrentie focussen we op het irrelevant maken van de concurrentie door het realiseren van waarde voor klanten, stakeholders (de makelaar) en de vastgoedeigenaar.

Value innovation
Value innovation voor de huurders: Vanwege een sterke krimp of groei van ondernemingen is flexibiliteit van het contract een vereiste. De duur van het contract wordt nihil en is niet meer uitgedrukt in oppervlakte (m²) maar in werkplekken.

Ondernemingen kunnen, afhankelijk van het project of stand van de organisatie groeien of krimpen in het gebouw.

Value innovation voor de makelaars: De makelaar focust zich niet meer op metrages maar investeert zijn tijd om huurders van advies te voorzien in de meest ideale werkomgeving.

Om een doorbraak in het vastgoed te realiseren wordt voorgesteld om makelaars niet meer per transactie te vergoeden maar op basis van gerealiseerde omzet per werkplekken.

Value innovation voor vastgoedeigenaren: vastgoedeigenaren richten zich niet alleen op de (grote) ondernemingen maar bieden ook kleine ondernemingen en zzp-ers de ruimte om te ondernemen.

Dat vergt een andere indeling van de kantoorgebouwen. Niet alleen de standaard kantoorruimten (werkplekken) maar ook werkvelden, stilteruimten en ontmoetings- en vergaderplekken in combinatie met veel flexibele werkruimten zoals incubatorruimtes, social area’s (voor kortdurend overleg en om de lunch te gebruiken) en een centraal aanbod van voorzieningen (lunch – diner, en diverse netwerkmogelijkheden).

Om de bleu ocean te complementeren is het van belang om niet-klanten aan het vastgoed te verbinden. Wie zijn onze niet-klanten in het vastgoed?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s