Resultaatgericht Organiseren: ‘Wat ik leer van de passie van een domino-team’. (via @gertveenhoven)

Af en toe lees je een blog die het verspreiden waard is. Deze keer wil ik de blog van @GertVeenhoven met jullie delen.

Een korte inleiding
Het Nieuwe Werken (HNW) is ondertussen een grote hype geworden. Kantoren worden omgezet, je krijgt een laptop en smartphone mee zodat je altijd en overal bereikbaar bent en iedereen krijgt de mogelijkheid om thuis of op een andere plek te werken. In mijn optiek een verschraling van HNW. hetnieuwewerkenblog

Resultaatgericht Organiseren.
Hetnieuwewerkenblog introduceerde  Resultaatgericht Organiseren (RGO). “RGO is een kapstok voor HNW door te laten zien waar het bij organisaties primair om gaat, namelijk het duurzaam behalen van optimale resultaten die in overeenstemming zijn met de visie, missie en ambitie van die organisatie, waaruit valt af te leiden wat de verwachte meetbare resultaatdoelstellingen en ontwikkelingsdoelstellingen zijn op organisatieniveau, afdelingsniveau en medewerkerniveau.”

Filosofie is dat intrinsiek gemotiveerde medewerkers het beste uit zichzelf naar voren halen en in hun werk stoppen. Slechts weinig organisaties weten hoe dit moet. Het domino-team (van enkele tieners) heeft hier echter al ervaring mee.

‘ Wat ik leer van de passie van een domino-team’ van @gertveenhoven

Afgelopen week is zoon Bas vertrokken naar Tilburg om samen met 4 dominoliefhebbers in 5 dagen een gymzaal te vullen met de meest mooie projecten. Van de 70.000 stenen die opgezet werden viel het leeuwendeel om, goed voor weer een nieuw amateur record. En goed voor veel bewondering, applaus van de aanwezigen en aandacht van de Tilburgse en Brabantse pers.

Ik ben trots op Bas. Niet alleen omdat hij in de afgelopen 10 jaren vaardig geworden is in het bedenken en opzetten van dominoprojecten. Ook vind ik het heel inspirerend hoe hij onderdeel was van een team waarbij de volledige voorbereiding (van tientallen uren) plaats vond zonder elkaar fysiek te ontmoeten!

Ze hadden elkaar in 2011 ook al getroffen voor een project. Dat maakte het “virtueel teamwerk” misschien iets makkelijker. Maar toch… Uiteindelijk was de 1e kennismaking eentje vanuit “de cloud “ via youtube-filmpjes: in mijn ogen soms bijna professioneel gemonteerde filmpjes van hun projecten op de zolder- en slaapkamers.

Virtueel teamwerk noem ik het. Naast een gedeeld doel en passie voor domino organiseren ze de samenwerking door gebruik te maken van online tools en communicatiemogelijkheden. Daarnaast geven ze ruimte aan ieders kwaliteiten en vertrouwen daar op.

Ik vind het geweldig om te zien hoe deze “jonge gasten” (13, 15, 16, 17, 18) dit aanpakken. Op de terugweg naar Groningen in de met dominostenen afgeladen auto stelde ik nog wat vragen aan Bas en Wasilja die ik mee terug nam naar Arnhem.

Op mijn vraag “en is er ook een leider?” was het antwoord ontkennend. Ze namen samen als volledig team de nodige besluiten. Daarnaast was er afhankelijk van het onderwerp iemand die gewoon net iets meer gewicht in de schaal legt.

 

Het teamlid dat de gymzaal geregeld had en gastheer was in Tilburg was bijna als vanzelf ook de leider op het gebied van de inrichting (waaronder licht, geluid) van de gymzaal.
De jongen met de vlotste babbel was de woordvoerder en nam op natuurlijke wijze op dit gebied de leiding.
Met Wasilja en Bas in de informele rol van respectievelijk opper- en bouwmeester leidend in het proces van ontwerp.

Het leiderschap rouleert afhankelijk van het onderwerp en dat wat op dat moment nodig is. Noemen we dat tegenwoordig niet “gedeeld leiderschap”?

Terwijl ik aan het schrijven ben bedenk ik hoe simpel, mooi en creatief het kan het zijn: een team met gedeelde passie met verbonden individuele talenten is tot veel in staat!

Geef een reactie

