Beleving in het winkelcentrum als basis voor ‘Het Nieuwe Winkelen’

Retail2020.nl en hetnieuwewinkelen.org en andere organisaties onderscheiden diverse trends in Het Nieuwe Winkelen. Zie voor een compleet overzicht mijn blog van 17 juli ‘40 trends van Het Nieuwe Winkelen’. Trends hebben een sterke focus op individuele retailers.

Echter, met een focus van de retailer op de eigen winkel zal je het uiteindelijk ook moeilijk krijgen tegenover de bol.com’s, Zalando’s en Wehkamp’s in de wereld. Het gemak van bijv. online bestellen en bezorgen is zeker een onderdeel wat retailers op orde moeten krijgen maar het onderscheidend vermogen van de retailer zit in de fysieke locatie en zijn omgeving.

Niet alleen de beleving in de winkel maar het optimaliseren van de belevingskwaliteit van de omgeving (in casu het stadscentrum) speelt een belangrijke rol bij het positioneren van het winkelgebied en de diverse winkels.

‘Een binnenstad heeft immers verschillende kenmerken: een warenhuis, speciaalzaken, parkeergarage’s en een schone en prettige omgeving, markten of speciale acties. … De belevingscomponent doet zeker mee, vooral op het punt van horeca, cultuur, bereikbaarheid en sfeer. Het valt op dat het bij de belevingscomponent niet in hoofdzaak gaat om winkels. De perceptie van cultureel aanbod draagt bij aan de waarde van een binnenstad; en niet te vergeten aansprekende horeca in een aantrekkelijke setting van pleinen en sfeervolle architectuur.’ (J. Haringsma Vastgoedmarkt april 2011, p28-29)

De componenten ‘functie’ en ‘beleving’ blijken ertoe te doen. Onderscheidend vermogen (in de aanwezigheid van zelfstandige ondernemers) en kleinschaligheid zijn belangrijke waardekenmerken van een binnenstad.

Het uiteindelijke doel van retailer, vastgoedeigenaren, gemeenten (in casu de citymarketeer) en aanwezige horeca, musea, theater, bioscopen en poppodia ed. moeten zijn: ‘het creëren van een voor de consument interessante en onderscheidende mix van branches en retailers, diverse horeca, voorstellingen op het gebied van kunst en cultuur en bijzondere evenementen’ om zodoende meer bezoekers te trekken (naar het stadscentrum) en de verblijfsduur van deze bezoekers te verlengen. Onderlinge samenwerking is een vereiste waarin gezamenlijk de consument wordt verleidt om zich in het winkelcentrum te vertoeven.

Hier een tweetal voorbeelden van Beleving in het stadscentrum.

1. Self-playing piano takes song requests via tweets
Stanley is the world’s first social, interactive piano player, taking suggestions from Twitter during Seattle’s Capitol Hill Block Party.
Stanley, een zelfspelende piano met een twist. Muziekliefhebbers tweeten hun verzoekjes naar @stanleypiano en via een moderation tool worden de verzoeken gefilterd en in de wachtrij geplaats.

Stanley is live te bewonderen op het festival Capitol Hill Block Party of via de livestream.

Klik hier voor het volledige artikel.

2. Go ZIP Lining across NYC this summer
New York City unveils a unique attraction for thrill-seekers who want to enjoy the city from a whole new vantage point.

Gemonteerd door Fantasy World Entertainment, is de 160-meter lange zipline 30 meter boven de East 17th Street en Park Avenue South geplaatst.

Klik hier voor het volledige artikel.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s