Beleving (en bereikbaarheid) in het Lelystadshart van Lelystad.

“Cities have the capability of providing something for everybody, only because, and only when, they are created for everybody.” Jane Jacobs

Lelystad kent een gescheiden systeem van functies. Wonen doe je in de wijk, winkelen in (wijk)winkelcentra. Zelfs de infrastructuur binnen Lelystad is gescheiden. Lelystad kent een gescheiden infrastructuur voor fietsers enerzijds en overig verkeer anderzijds (fietsers beschikken over volledig vrijliggende fietspaden).

In en rond het centrum is dit systeem echter verlaten en vervangen door gelijkvloerse kruisingen. “De Groene Carré” is aangelegd en als gevolg hiervan zijn diverse dreven in en rond het centrum omgelegd en diverse rotondes aangebracht. Hier komen fietsers en overig verkeer samen, wat tot conflicten (ongelukken en diverse discussies in de politiek en ingezonden brieven) lijdt, uiteindelijk heeft iedereen zich naar de situatie geschikt en is een ieder er gewend aan geraakt.

Herijking Masterplan Stadshart
Met het voorstel Herijking Masterplan Stadshart wordt de aantrekkelijkheid van het centrum beoogd. 1 van de voorstellen om de aantrekkelijkheid van het stadshart te vergroten is om de winkelacht als voetgangersgebied in te richten en de fietsers te weren.

Jane Jacobs (een Amerikaans-Canadese publiciste en stadsactiviste) pleit in haar boek The Death and Life of Great American Cities voor buurten met een levendig straatbeeld. Zij is vooral bekend geworden door haar pleidooien voor gemengde buurten en door acties tegen de aanleg van snelwegen door woonbuurten. ‘Om zoveel mogelijk mensen in dezelfde buurt te krijgen, is een hoge concentratie van activiteiten nodig; dus hoogbouw en intensief gebruik van de straten. De straten zijn van groot belang als visitekaartje van de buurt en als sociaal netwerk door de stad.’

Retail2020: De Toekomst van het winkelen
Het winkellandschap zal daarnaast ook snel en drastisch veranderen. Aankopen via internet zal toenemen en dat zal zijn weerslag hebben op het winkellandschap. Retailers moeten hun strategie aanpassen. Winkeliers zorgen ervoor dat bestelde producten in de webwinkel in de fysieke winkel worden opgehaald.

‘Webwinkeliers willen dat we vaker afhalen. … V&D zet in op afhaalpunten voor de orders bij hun webwinkel. Ahold wil de online verkoop een stevige ‘push’ geven met afhaalpunten waar de consument de bestelde boodschappen op kan halen. De meeste kopers bij de Hema webwinkel halen bij de winkel af.’ Bron Twinkle.

Ook de inrichting van de binnenstad zal hierop moeten inspelen. Dat vraagt een benadering naar wat de klant wil: een makkelijk bereikbare winkel waar de klant zijn bestelde producten makkelijk kan ophalen.

Pleidooi
De bereikbaarheid van het centrum moet worden vergroot. Niet alleen om consumenten de gelegenheid om producten te kopen / af te halen maar ook om een levendig centrum te maken.

Als Lelystad verkeersstromen blijft scheiden komen we niet verder. Mijn voorstel is om het winkelcentrum fietsers en auto’s ruim baan te geven. We kunnen het centrum aantrekkelijker maken door een fietspad (geel) en een langzaam verkeerroute (rood) aan te leggen.

    

Zichtbare fietspaden kunnen op de straat worden aangebracht, in drukke delen wat smaller zodat fietsers langzamer zullen rijden en gaan opletten waar ze rijden. De langzaam verkeerroute zal op gezette tijden (bijv. tijdens de markt) niet beschikbaar zijn. Een herinrichting van de straten is verstandig.

Advertenties

Een Reactie op “Beleving (en bereikbaarheid) in het Lelystadshart van Lelystad.

  1. Pingback: ‘Shared Space’ op de Zuigerplasdreef – Lelystad. | peterkrol

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s