De toekomst van #fashion retail. #retail2020 #individualisme #hnwinkelen

#retail2020 voorspeld een consument met specifieke wensen en behoeften. De handel richt zich meer op het individu of groepen van individuen. Terwijl retailers nog altijd komen met “veel van het zelfde” is de consument op zoek naar maatwerk. Ze willen invloed hebben op wat de retail hen te bieden heeft en het gevoel hebben dat producten speciaal voor hen gemaakt zijn.

Op welke wijze kunnen fashion retailers hier op inspringen?

TheHubShop
Vorige week bracht ik een bezoek aan The HubShop in Rotterdam. Een uniek concept door de store in store principe. Het aanbod bestaat uit lokaal ontworpen en gefabriceerde producten die worden aangeboden in zgn. boxen.

‘In the Hubshop vind je mooie, originele producten met een goed verhaal die op weinig andere plaatsen verkrijgbaar zijn.’ Hier kan je nog iets unieks scoren en daarmee zijn ze trendsettend voor de retailtrend ‘Individualisme’. Fashion retailers kunnen hier een voorbeeld aan nemen maar ook nog dit verder uitbouwen.

The Next Disruptive Innovation
Mark Proffitt heeft een mooi model waarin hij de volgende innovatie kan voorspellen: The Predictive Innovation Model. Gesimplificeerd kunnen alle innovaties beschreven worden als een drie dimensionaal matrix of hypercube. Elk hokje in de matrix beschrijft aanpak om de consument te benaderen of om aan hun wensen te voldoen.

1: One;   M: Many;   : Contineus

Als voorbeeld: Retailers verkopen producten op ‘Many’ plekken, de fysieke winkels. Online kunnen zij iedereen bereiken (∞: Contineus). Daarmee is online verkoop te voorspellen geweest. De toekomst van #retail2020 gaat volgens mij niet ver genoeg. Aan de hand van drie componenten in de productie kolom zijn er voorspellingen te maken wat de volgende innovaties zijn in de fashion retail.

1. Local – Global Design

Fashion Brands bieden een collectie aan ontworpen door eigen ontwerpers (1: One;). Een innovatie in Design is het laten ontwerpen van de volgende collectie door designers buiten de organisatie (M: Many;) of misschien wel User generated design (: Contineus). Een youtube omgeving maar dan voor design. Designers maar ook consumenten kunnen hun ontwerp voorleggen en de community bepaald aan de van likes of het ontwerp wordt toegevoegd aan de collectie.

Macy’s is er al mee aan het experimenteren… Klik hier voor meer info.

2. Local – Global Manufacturing

Collecties worden nu op specifieke locaties gefabriceerd. Hiermee kunnen ze niet inspelen op maatwerk voor de consument. Ik heb bijvoorbeeld erg lange armen, kleding past daarom niet altijd en ik zou graag passende kleding willen bestellen.

Lokaal geproduceerde kleding kan hierop inspelen. Op maat gemaakte kleding, maar ook met een diversiteit in stoffen kunnen retailers inspelen op deze trend. De Fashion Brand stelt het ontwerp (en stoffen) beschikbaar, lokale retailers vormen samenwerkingsverbanden met lokale naaiateliers.


Bron afbeelding: pismohomes

3. Local – Global Sale

Designers die lokaal populaire ontwerpen maken kunnen hun producten wereldwijd aanbieden via de verkoopkanalen van de Fashion Brand. Producten kunnen in productie worden genomen of in lokale gemeenschappen geproduceerd worden.
Reacties op deze blog zijn welkom…..

Advertenties

2 Reacties op “De toekomst van #fashion retail. #retail2020 #individualisme #hnwinkelen

  1. Pingback: De toekomst van #fashion retail. #retail2020 #individualisme ... | In diensten | Scoop.it

  2. Pingback: Voordeel halen uit individualisering en pluralisering in de marketingcommunicatie | kimberleyswikker

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s