#Retail2020: Retailtrends in de detailhandel en de vertaling naar het LelystadsHart Lelystad [2]

Op 3 april blogde ik over de retailtrends en de 5 bouwstenen van Re’structure: de vijf B’s van Retail: Bronnen, Bereik, Bevolking, Besteding en Bewinkeling. In deze blog wil ik ingaan op de B van Besteding.

Besteding
Er is behoefte aan vermaak, beleving, (hi)storytelling en onthaasting.´ Trendboek Retail2020

1.       Winkelstraatmanager
De Haarlemmerdijk is verkozen tot ‘leukste winkelstraat van NL’. De straat wordt geroemd als een drukke, levendige slenterstraat met een grote verscheidenheid aan winkels, eet-, drink- en uitgaansgelegenheden. Het succes is mede te danken aan Nel de Jager – de winkelstraatmanager. ‘ ‘Zorg voor variatie en herkenbaarheid. De koopgoot voor het massale en aan de aanloopstraten voor de goede variatie en aantrekkelijkheid.  De koopgoot kan een soort hart zijn en de aanloopstraten zijn de longen, de aanloopstraten zorgen voor een kloppend hart.’

2.       Belevenisregisseur
Met de nadruk op entertainment en sfeer wordt winkelen meer en meer verweven met leisure. Voorheen werden beide functies nog als zelfstandig gezien, maar beide raken ook in planprocessen steeds meer verweven. Ik pleit voor een belevenisregisseur. Een regisseur die zorg draagt voor activiteiten.


3.       Gebiedsregisseur
De gebiedregisseur draagt zorg voor een juiste mix van winkelen, wonen, werken en leisure.

– Wonen boven winkels
Lelystad kent een ver doorgevoerde scheiding van wonen, werken en winkelen. Waar vroeger ondernemers boven hun winkel woonden  is daar in het stadshart nooit sprake van geweest. De nieuwbouw van de Promesse draagt niet bij aan mix van wonen en winkelen.

Ik stel voor dat toekomstige uitbreidingen de woningen dicht op de winkelstraat worden gebouwd met franse balkons en grote erkers.

– Werken in het Lelystadshart
Met het toevoegen van coworking spaces – bedrijfsverzamelgebouwen voor kleine ondernemers -betrek je een nieuwe doelgroep aan het Stadshart. Met de zilverparkkade kan je een eerste start maken maar ook een aantal leegstaande winkels (bijvoorbeeld onder de Waag garage) zijn uitermate geschikt.

Heb jij ook ideeën om de beleving van het Lelystadshart te vergroten? Plaats een reactie onder deze blog.

Advertenties

4 Reacties op “#Retail2020: Retailtrends in de detailhandel en de vertaling naar het LelystadsHart Lelystad [2]

  1. Ik sta helemaal achter de ideeën die je voorstelt. Nu nog werken aan realisering en dat gaat niet vanzelf.
    Wie gaat daar op focussen en zeeën van tijd insteken?
    Als dat niet gebeurd, was het een mooi artikel, maar zal het snel vergeten worden en verdwijnen in de zee van informatie die dagelijks over ons heen komt.
    Welke ondernemers uit het winkelcentrum pakken dit op?

  2. Pingback: 40 retail trends in ‘Het Nieuwe Winkelen’. | peterkrol

  3. Pingback: Lelystadshart – De leegstand voorbij | peterkrol.nl

  4. Pingback: De culturele instellingen (KUBA) als aanjager van de organische gebiedsontwikkeling van het Stadshart | peterkrol

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s