#Retail2020: Retailtrends in de detailhandel en de vertaling naar het LelystadsHart Lelystad [1]

Retail2020.nl: De retail is volop in beweging. De klant verandert, het winkelen ook en beleving wordt steeds belangrijker. De tijd dat de klant vanzelfsprekend naar jouw winkel komt is definitief voorbij. Wat doe jij om hierop in te spelen?

Op 13 maart was ik aanwezig bij de bijeenkomst ‘Retail2020: Het Nieuwe Winkelen’. De avond werd ingeleid door de KvK maar er werden ook 10 retailtrends gepresenteerd.  Op de site van Retail2020 wordt gesproken over de 5 B’s. De bouwstenen voor Re’structure: bereik, bronnen, bevolking, besteding en bewinkeling.

Aan de hand van de 5 bouwstenen wordt advies gegeven voor het Lelystadshart. In deze eerste blog de B van Bereik.

Bereik!

Internet heeft een in korte tijd het winkellandschap veranderd. Niet alleen vanwege de online aankopen maar ook social media heeft een grote invloed. Lelystad kan hier met een aantal ingrepen op inspelen.

1.       Draadloos internet (wifi) beschikbaar stellen in het Lelystadshart.

Consumenten zijn tegenwoordig met de komst van de smartphones altijd online. Waarom niet draadloos internet faciliteren om de tijd die in het winkelcentrum wordt doorgebracht te veraangenamen. Het delen van content (filmpjes, foto’s, reviews) via social media wordt gemakkelijker gemaakt en zorgt voor gratis reclame voor het Stadshart en de diverse winkels.

Het gebruik van Locations Bases Services  (foursquare, Layer ed.) wordt gestimuleerd door een makkelijke internet toegang. Detailhandelaren kunnen hierop inspelen door dit in hun marketing en communicatie strategie op te nemen en / of eigen tools te ontwikkelen.

Retail2020.nl: ‘Communicatie en promotie wordt een marketing proces waarin uw klanten nauw betrokken zijn en zelf mede vorm aan gaan geven’.

Corio introduceert wifi in winkelcentra. De gratis internettoegang past binnen de missie van Corio om zogenaamde ‘favourite meeting places’, duurzame winkelcentra, te realiseren. Het doel is dat mensen elkaar in de winkelcentra ontmoeten, winkelen en hun tijd op een aangename manier doorbrengen. (link naar nieuwsbericht)

2.       Bereikbaarheid op het internet: opwaardering website Lelystadshart.nl

Bekijk de website van het Lelystadshart en de website van Citymall-Almere. De site van Almere geeft informatie over de aanwezige winkels, eten en drinkgelegenheden, winkelcentrum informatie, faciliteiten en evenementen. Een link naar youtube, twitter en facebook is ook aanwezig. Tijd om de site aan te vullen zou ik zeggen.

Beleving  in winkelcentra wordt steeds belangrijker. Lelystad kan de agenda op de site invullen met activiteiten die in De Kubus, Underground, Bibliotheek en Agora theater plaats vinden. Op deze wijze kunnen consumenten in één opslag een overzicht van de aanstaande evenementen inzien.

3.       Stimuleren cross channel commerce

Lelystadshart.nl kan een online winkelcentrum zijn waarin alle e-commerce activiteiten van de Lelystadse detailhandelaren samen komen. Lelystedelingen kunnen geattendeerd worden op het platform en op deze wijze de online en offline verkopen stimuleren. Zeg nou zelf. Jij als inwoner van Lelystad koopt toch liever bij Bimbello.nl dan bij Kleertjes.com omdat je daarmee de lokale ondernemers bestaansrecht geeft?

Heb jij ook ideeën om het Bereik van het Lelystadshart te vergroten? Plaats een reactie onder deze blog. Binnenkort volgen meer blogs over de andere 4 B’s: bronnen, bevolking, besteding en bewinkeling.

Advertenties

5 Reacties op “#Retail2020: Retailtrends in de detailhandel en de vertaling naar het LelystadsHart Lelystad [1]

  1. Peter,

    Wij hebben nu een paar keer met elkaar gesproken en vandaag heb ik de tijd genomen om jouw site en blogs te lezen. Inspirerend moet ik zeggen.
    Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat vele oudere ondernemers de kennis en ervaring missen om optimaal gebruik te kunnen maken van alle mogelijkheden die internet biedt. Ik pleit ervoor om de innovatieve ondernemers een handje te helpen om beter thuis te raken in deze materie.
    Een mooie kans om samen met de gemeente Lelystad de leemtes in de kennis omtrent internet aan te vullen.

    vr gr,
    Johan Vrielink

  2. Bedankt voor je compliment Johan.

  3. Geweldige “Pitch..” Peter…! Kijk weer uit naar je volgende Blog..! Overigens als dit geen hot lead is voor een lokale betrokken webdesigner of kenner van wegzaken, dan weet ik het niet meer. Bij beleving hoort beeld… Laat ik daar nou heel gedreven in zijn… “Fotografie met beleving…” 🙂

    • @Gelkopf
      ‘Een idee wordt in gang gezet als het met anderen wordt gedeeld. Het samenvoegen, uitwisselen en ontwikkelen van ideeën bepaalt in hoeverre we innovatie en creatief kunnen zijn … Ideeën groeien doordat ze worden uitgesproken, getest, verfijnd, geleend, gewijzxigd, aangepast en uitgebreid.’ We-think

  4. Pingback: Boekentip 1: We-think, Charles Leadbeater (conceptversie) | peterkrol

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s