Waardecreatie met herbestemming van cultureel erfgoed.

‘Oude ideeën kunnen soms nieuwe gebouwen gebruiken, nieuwe ideeën hebben oude gebouwen nodig’ – Jane Jacobs

Op 7 februari was ik aanwezig bij het debat ‘Werelderfgoed en topsectoren’ in De Blauwe Kamer Nijmegen. Vier interessante columns waarvan één de bovenstaande quote van Jane Jacobs aanhaalde. Het toeval wil dat ik in de pauze het boek van Vera Cerutti: Creatieve fabrieken heb gekocht. De inleiding op pag. 9 begint met ook met deze quote.

Het onderwerp van het debat en het boek passen bij het gevecht voor het behoud van De Waterwijzer. Cultureel erfgoed blijken gewilde locaties te zijn voor culturele evenementen en creatieve talenten. Herbestemde industriële complexen blijken te fungeren als katalysator van ontwikkelingen. Als aanjager voor kwaliteitsverbetering in de omgeving, als motor voor innovatie, als trekker voor cultuur en ontmoetingsplek voor bewoners. Mijn stelling is dat met behoud van De Waterwijzer de gebiedsvisie van het Lelycentre mogelijk wordt gemaakt (zie ook mijn blog ‘Gebiedsvisie Lelycentre’ van 08-02) maar ook een heel interessant gebouw voor Lelystad gerealiseerd kan worden.

In het boek zijn 10 herbestemmingprojecten onderzocht hoe waarde gecreëerd is door gebruik van de betekenis en kracht van de plek. Wat waardevol is geweest voor Rotterdam, Den Haag, Amsterdam ea kan ook waardevol zijn Lelystad. De successen zijn:

Vertrekhal Oranjelijn: in Rotterdam wordt getoond hoe een particulier met oog voor de schoonheid van een vervallen industrieel pand te midden van een nogoarea, met partners een monument tot leven kan brengen en een impuls kan geven aan de ontwikkeling van het noordelijke deel van Stadshavens Rotterdam.

RDM Campus: is een voorbeeld van hoe door huisvesting van verschillende onderwijsvormen met bedrijven ruimte wordt geboden aan een nieuwe impuls voor duurzame productinnovatie, kennisvalorisatie en economische ontwikkeling.

DRU-fabriek: een impuls aan de culturele ontwikkeling van de gemeente, waarmee zij nationale bekendheid krijgt en de effecten van krimp bestrijd met  kwaliteit- en identiteitsversterking.

Caballero Fabriek: ruimte bieden aan kleinschalige (creatieve) ondernemers en de stimulering van cross-overs en netwerkontwikkeling waar een ‘olievlek’ ontstaat waarmee een stagnerende herstructurering in gang kan worden gezet.

Zaanse Chocoladefabriek: met restauratie en herbestemming van een rijksmonument wordt de streekidentiteit getoond en versterkt. (> pionieren in de polder.)

Klokgebouw (Strijp-S): met herbestemming wordt de kracht van industrieel erfgoed gebruikt om innovatie en creativiteit een kans te geven vanuit de DNA van de plek.

Zeche zollverein (.de): staat symbool voor een ommekeer in het denken over het gebruik van leegstaand industrieel erfgoed en voor imagoverandering van het gebied.

Art District 798 (.ch): een enclave van ruimte en vrijheid gecreëerd voor jonge, moderne kunst- en cultuuruitingen.

Het businessplan van De Waterwijzer voorziet in een multifunctioneel bedrijfsverzamelgebouw die diverse doelgroepen (kennisinstellingen, (creatieve) ondernemers en zorg- en welzijnsinstellingen) kan huisvesten vanwege de cultuurhistorische waarde heeft het gebouw een positieve invloed op het Lelycentre en Lelystad!

Advertenties

Een Reactie op “Waardecreatie met herbestemming van cultureel erfgoed.

  1. Pingback: Het Smedinghuis als aanjager van de gebiedsontwikkeling in het Lelycentre. | peterkrol

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s