Het einde van winkels: de retail van de toekomst. #retail2020

Frankwatching blogde op 1 november al over het boek van Cor Molenaar: ‘Het einde van winkels? De strijd om de klant’.  Cor Molenaar zegt in zijn boek:

Winkels kennen zware tijden: recessie, lokale wetgeving, parkeerproblemen, internetverkopen en de sterke macht van leveranciers. Kopen op internet, 24/7, is een volwaardig alternatief geworden voor de lokale winkel met strikte openingstijden en een beperkt assortiment. Is er nog wel een toekomst voor winkels?                Cor Molenaar: ‘Het einde van winkels? De strijd om de klant’ – 2011

Retailondernemers zijn aan zet om te bepalen hoe zij het nieuwe winkelen invullen en de consument boeien. In een gevecht op diverse fronten ligt de kern van hun toekomst. Ik wil binnenkort een idee lanceren die hierop inspeelt en de hedendaagse mogelijkheden van internet, mobiel, fysieke winkels en marketing met elkaar verbindt. Hierin worden een aantal van de strategieën die Cor Molenaar in zijn boek noemt verwerkt:

Van push naar pull, waarbij de klant zijn behoefte nauwkeurig beschreven openbaar maakt waarop de retailer zijn dienst/product aan kan bieden;

De collaboratie strategie een platform waar diverse retailers (en in mindere mate leveranciers/importeurs/fabrikanten) nauw samenwerken om de klanten aan zich te binden;

Multichannelstrategie die fysieke locaties verbindt met de online wereld;

De affiliate strategie gaat uit van het koppelen van product a van retailer a aan product b van retailer b. (daarbij is een voor de klant logische koppeling van producten wel een voorwaarde);

Crossretailing waarbij webshops en fysieke winkels nauw samenwerken om aan de klantwensen tegemoet te komen;

De captive of prisonersstrategie bindt klanten aan het kopen van bepaalde producten.

Ik ben op zoek naar retailers die mee willen werken aan een pilot en consumenten die willen testen als focusgroep. Wil je mee doen? Mail mij dan je gegevens: pkrol80.

Advertenties

Een Reactie op “Het einde van winkels: de retail van de toekomst. #retail2020

  1. Kom maar op.

    Groet,

    Rob Keijzer
    Bikeshop Lelystad

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s